Argentīnas Tango Liepājā un Latvijas rietumos - Argentine Tango in Liepaya and the west of Latvia - Аргентинское Танго в Лиепае и на западе Латвии

Argentīnas Tango Liepājā un Latvijas rietumos - Argentine Tango in Liepaya and the west of Latvia - Аргентинское Танго в Лиепае и на западе Латвии

 Latviski По русский In English


Kas ir Argentīnas tango?


Tango ir staigāšana pārī mūzikas ritmā. Šo staigāšanu veido dažādi soļi, kurus variējot rodas kombinācijas, bet visu pirms ir staigāšana. Atkarībā no mūzikas, kas var būt ļoti atšķirīga, dejotājiem, lai dejotu ritmā, ir jāizdara dažāda garuma un tempa soļi. Tā rodas pārskrējieni(corrida), kas ir tie paši soļi, tikai ar dažādu akcentu. Daži dejotāji, savu neprasmi dejot ritmā, aizstāj ar figūrām, tādejādi mēģinot slēpt harmonijas trūkumu starp mūziku un savu deju. Figūru izpildīšana vienā laidā noved pie tā, ka pazūd ritms un tiek veidota kāda hibrīda deja, kur mūzika ir tikai fons, kas var būt jebkas, pat Marseljēza. Tātad, tango pamatam jābūt staigāšanai ritmā, ko nedrīkst izjaukt figūras un kur katrs dejotāju pāris ir kā viens no skanošā orķestra instrumentiem. Tādēļ - vairāk klausieties mūziku, praktizējiet savas iemaņas, iemīliet tango un gūstiet no tā baudu!

Kāpēc dejot Tango?

Ja jūs kādam sakāt, ka esat tango dejotājs, noteikti, ka pirmā asociācija  ir ar kādu televīzijas šovā redzēto. Tas ir lielākā vairuma cilvēku priekšstats par tango. Viņi iedomājas arī par mačo tipa Latīņamerikas vīriešiem ar ieeļļotiem melniem matiem blakus garkājainai un seksīgai pieticīgi piesegtai sievietei un iedomājas, - labi, bet tas nav par mani. Tad viņi mēģina iedomātie jūs šajā lomā, un tas bieži vien ir pavisam smieklīgi. Tad nākas paskaidrot, ka ir divu veidu tango – skatuves tango ar iestudētām figūrām un horeogrāfiju un tango kā sociālā deja, ko dejo tango vakaros – milongās.

Tango ir mūzika. Dejojiet mūziku! (Pedro (Tete) Rusconi)

Tango dejošanu var salīdzināt ar labu džeza orķestri, kur visu laiku nekavējoties un spontāni jāimprovizē, mainoties mūzikas skaņkārtai, tempam vai melodijai. Protams, struktūra pastāv, bet  īstā māksla slēpjas bezgalīgajās improvizācijās, kurās katrs bauda maksimālu izteiksmes brīvību, vienlaikus precīzi sekojot mūzikas noteiktajam ietvaram. Bez radošuma tango paliek nedzīvs, apslāpst un apnīk.

Tango struktūra  ir vienkārša – uz priekšu, atpakaļ (1/2 solis), sānis un griezieni. Visu to bezgalīgi variējot, rodas elementi un secības. Ļoti būtisks tango elements ir pauzes, ne velti ir teikts, ka tango ir tas, kas notiek starp soļiem vai arī jo lielāks meistars, jo dziļākas pauzes.

Katrs var dejot muzikāli, elementāri ieklausoties mūzikā. Kad mūzika ir mierīga, jūs dejojat mierīgi, kad tā ir enerģiskāka, jūs dejā vairāk ieliekat  enerģiju. Kad mūzika apklust, jūs apstājaties. Jūs esat kā mūzikas spogulis.

Tango Valoda

Tango ir neverbāla komunikācija. Tāpat kā, apgūstot kādu valodu, mēs mācāmies to burtu pa burtam, pakāpeniski, tā arī tiek apgūts tango. Tango stāja, balanss, skaidra svara pārnešana, staigāšana pārī  ir tango ābece un tā ir jāapgūst, lai ietu tālāk.  Var, protams, sākt valodas apguvi mācoties sarežģītas valodas frāzes, komplicētus izteicienus, bet tā jūs neapgūsiet valodu un ar šīm iemācītajām frāzēm jūs nevarēsiet sarunāties. Jebkuru valodu, arī tango valodu, ir jāapgūst pamazām, pacietīgi, tā, lai jūs varētu komunicēt ar visiem tās lietotājiem plašajā pasaulē.

 

Tango ir līdzvērtīgs meditācijai

Daudzās kultūrās dvēseles mieram un garīgajam līdzsvaram tiek praktizēta meditācija. Ar meditācijas palīdzību cilvēks atbrīvojas no depresijas un stresa negatīvās ietekmes, līdzsvaro savu psihisko un emocionālo stāvokli. Zinātniski pierādīts, ka, atšķirībā no visām pārējās dejām un arī psiholoģiskajiem treniņiem,  tango ar savu ietekmi uz cilvēka apziņu un smadzenēm ir vislielākā līdzība ar meditāciju.

Amerikāņu zinātnieki veica pētījumu par tango un meditācijas ietekmi uz cilvēka apziņu. Eksperimentā brīvprātīgi piedalījās ap 100 cilvēku ar dažādiem nestabiliem psihiskajiem stāvokļiem un tendenci uz depresiju. Dalībniekus sadalīja trīs grupās, kur pirmās grupas dalībnieki meditēja, otrās – apguva tango, bet trešās grupas dalībnieki nekur neiesaistījās.

Jau zināms, ka, cilvēkam esot atslābinātā stāvoklī, viņa smadzenes noskaņojas uz alfa viļņu ritmu, kas raksturīgs miega stāvoklim. Ja šāds stāvoklis turpinās, var novērot smadzeņu impulsu mazināšanos. Eksperimenta rezultātā noskaidrojās, ka otrās grupas dalībniekiem, kuru praktizēja tango, tika konstatēts izteiktāks alfa ritms smadzenēs, ko nevarēja teikt par trešās grupas dalībniekiem. Tāpat tika pierādīts, ka Argentīnas tango ilgstošiem dejotājiem ir labāka smadzeņu neironu darbība, kā arī viņi tērē daudz mazāk savu psihisko resursu salīdzinājumā ar tango dejas iesācējiem. Bet tas ir tikai pacietības un laika jautājums, lai gūtu visu iespējamo no tā, ko dod Argentīnas tango.

Argentīnas tango mūzikas ietekme uz ūdens kristāliem.

Japāņu zinātnieks Masuru Emoto pētīja mūzikas ietekmi uz ūdens kristālu struktūru. Pētījumā tika fotografēti sasaluša ūdens kristāli, pielietojot  augstas tehnoloģijas fotografēšanas  ierīces. Zinātnieks atklāja, ka ūdens reaģē  uz mīlošiem pateicības vārdiem ikvienā valodā, veidojot brīnišķīgu, filigrānu sniegpārsliņu formu. Tanī pašā laikā dusmīgu, asu vārdu ietekmē ūdens kristālu forma pieņēma bezformīgu un asimetrisku veidu.

Zinātnieks atklāja, ka arī mūzikai ir spēcīga ietekme uz sasaluša ūdens kristālu formu. Kad tika atskaņota klasiskā mūzika, kristāli veidoja simetriskas un saskanīgas formas. Smagā metāla un rokmūzikas iespaidā ūdens reaģēja ar deformētiem kristāliskiem veidojumiem.

Interesants un savā ziņā unikāls ir fakts, ka, atskaņojot Argentīnas tango mūziku, ūdens kristāli izveidoja pārus kā tango dejā. Neviena cita mūzika, ne kādi vārdi vai efekti nespēja panākt kristālu pāru formu izveidošanos. Šis atklājums parāda tango unikalitāti kā divu atsevišķu cilvēku savienošanos vienā veselumā.

    
Tango Milonguero

Par Milonguero dēvē tango dejotājus, kuri pavadījuši savas dzīves, dejodami Buenosairesas milongās, un tagad, pamatā esot 70 un 80 gadīgi, viņi ir pēdējie, kuri piedzīvojuši Tango zelta laikmetu (1935.-1952.) Savas dejas prasmes tie izkopuši dejojot pārpildītās Buenosairesas milongās. Līdz ar to viņu dejošanu raksturo kompaktums, elementāra navigācija un rēķināšanās ar citiem dejotājiem. Šim stilam raksturīgs ciešs ķermeņa augšdaļas, sirds kontakts un noslēgts apkampiens. Milonguero dejā nav ārēju efektu, bet tajā ir dziļš iekšējs piedzīvojums, kuru rada partneru enerģētiskā un psihiskā mijiedarbība. Deja balstīta pamatā uz staigāšanu un ar savu dabiskumu ir pieejama ikvienam.

Milonguero stila tango pamatā ir dziļš iekšējs piedzīvojums, kurā apvienotas visdažādākā spektra sajūtas, komfortabla labsajūta un vienkārša atbrīvojoša klātbūtne. Esošā mirkļa izjušana rada absolūtu atbrīvotību uz deju grīdas. Tomēr vissvarīgākais ir šo dejotāju muzikalitāte, ar kuru viņi var izpaust savu emocionalitāti.

Milonguero dejotāji īpaši atzīmē kustību eleganci un kvalitāti – cik tas ir būtiski un kā tajā atspoguļojas katra dejotāja  individualitāte. Šajā stilā nav nekādas izrādīšanās vai pozas, jo pāris dejo viens priekš otra,  ne auditorijai. Viņi dejo radoši, improvizējot un ar neviltotu prieku par neparedzamo dejas virzību nevis ir sarežģītu figūru un kombināciju pārņemti un prāta iegrožoti. Labākie milonguero dejotāji rāda absolūtu izpausmes brīvību un dabiskumu dejā, pilnīgu saplūsmi ar parteri  kopējas dejas radīšanai

Milonguero dejotāji iestājas par stingriem noteikumiem un tango etiķetes ievērošanu deju zālēs, lai nodrošinātu dejotāju komfortu.

Milonguero stila tango saistāms ar tradicionālo tango, kas attīstījās Buenosairesā Tango zelta laikmeta 40.gados. Tas ir joprojām visizplatītākais tango stils Buenosairesā mūsdienās. Jāatzīst, ka pats nosaukums Milonguero stils nebija pazīstams līdz 1990.gadam, kad šo nosaukumu radīja Oscar „Cacho” Dante un Susana Miller, lai nošķirtu to, ko par Tango Salon (kas būtībā ir Milonguero stila tango) mūsdienās sauc ASV un citur pasaulē, bet kas ir krasi atšķirīgs no tā, kā dejo Buenosairesas milongās.

Sajukumu radās ar terminu Tango Salon lietošanu. Tango dejotāji no Ziemeļamerikas 1980.gadā sāka viessturnejas ar dažādiem tango šova priekšnesumiem, tos nodēvējot par Tango Salon. Viņi dejoja ar atvērtu ķermeņa augšdaļu V veidā, mainot apskāvienu dejas laikā, lai izpildītu efektīvas figūras. Šova priekšnesumu iezīmē  lieli soļi, figūru izpildīšana un iestudētu soļu kombinācijas. Šāda dejošana nav iedomājas Buenosairesas sociālās dejošanas ļaužu pilnajās zālēs.

Buenosairesā ar Tango Salon apzīmē sociālo tango, kuru dejo milongās.   

Milonguero Ricardo Suarez dejo savā 91.dzimšanas dienā:
https://www.youtube.com/watch?v=VGVMKhug5Ww&feature=share
Komentāri (0)  |  2015-08-10 10:56  |  Skatīts: 903x         Ieteikt draugiem       TweetMe   

Atpakaļ